Vraag

Wat zijn de gevolgen van Corona op mijn reis?

Antwoord:

Corona FAQ: Het nieuwe reizen door Corona

Lokale autoriteiten over de hele wereld hebben steeds strengere reisbeperkingen opgelegd om de verspreiding van het Corona-virus tegen te gaan en de crisis te bestrijden. Dit betekent dat voor veel landen beperkingen van kracht zijn, die vermoedelijk stap voor stap in kracht afnemen. Veel reizigers vragen zich af: wat zijn de gevolgen van de corona-maatregelen tijdens mijn geboekte reis bij Doets Reizen? Niemand kan de toekomst voorspellen, ook Doets Reizen niet. Wat we wel kunnen doen is een globaal beeld schetsen van mogelijke scenario’s. En jou zo accuraat mogelijk informeren over maatregelen waarvan we op de hoogte zijn, maar die dus ook weer kunnen veranderen. Hoe dan ook heeft het team van Doets Reizen de afgelopen periode veelvuldig contact gehad met belangrijke partners in het buitenland. Alle inzichten en verwachtingen die dat heeft opgeleverd, bundelen wij op deze FAQ pagina. 

Welke corona-maatregelen hanteren luchthavens?

Luchthavens in Nederland en het buitenland volgen de regels die worden opgelegd vanuit de lokale overheid. Het is inmiddels duidelijk dat luchthavens diepgaande maatregelen hebben getroffen om de doorstroming van passagiers op een verantwoorde manier te organiseren. Zodra internationaal reizen weer mogelijk is, is het aannemelijk dat horeca en winkels gefaseerd open gaan en met aangepaste maatregelen om bezoekers meer ruimte te geven. We adviseren je dus, om - binnen de toegestane regels - zelf extra eten mee te nemen. Neem geen drinken mee, maar lege flesjes zodat je deze na de douanecontrole kunt vullen. De meeste klanten van Doets Reizen vliegen vanaf of naar Schiphol. Schiphol heeft hiervoor een handige FAQ pagina in het leven geroepen. We adviseren je om de website van de betreffende luchthaven in het buitenland te bezoeken voor actuele informatie.  Het is sinds september 2020 verplicht om een gezondheidsverklaring in te leveren op Schiphol. Lees hier meer informatie over de gezondheidsverklaring 

Tips: 

  • Bezoek vooraf de website van iedere luchthaven die je bezoekt tijdens een reis. Op deze manier ben je op de hoogte van de meest actuele informatie en kun je, indien nodig, voorzorgmaatregelen treffen en jou in staat stelt om de reis zorgeloos te laten verlopen. 
  • Naarmate de Corona-crisis voortduurt is inmiddels duidelijk dat sneltesten en een recente negatieve coronatest uitslag de nieuwe norm is om überhaupt internationaal te mogen reizen. 

Welke regels hanteren landen?

Zoals iedereen de afgelopen maanden gemerkt heeft is het beleid enorm veranderlijk. De meest actuele informatie kun je op deze website terug vinden. Wat inmiddels vast staat is dat, zodra we weer mogen reizen, een negatieve COVID-19 PCR-test verplicht zal zijn voor passagiers. Ook is het aannemelijk dat een bewijs van vaccinatie tegen COVID-19 de nieuwe norm zal zijn. Voor de meest actuele situatie per land verwijzen wij je door naar de onderstaande websites:

Welke corona-maatregelen hanteren luchtvaartmaatschappijen? 

Doets Reizen heeft veelvuldig contact met verschillende luchtvaartmaatschappijen zoals United Airlines, Air Canada, KLM etc. Een belangrijk gespreksonderwerp is: hoe gaat de luchtvaartmaatschappij om met de gezondheid van passagiers en het cabinepersoneel? Op dit moment zijn luchtvaartmaatschappijen in overleg met overheden om hiervoor concrete richtlijnen op te stellen of hebben deze reeds gemaakt. Inmiddels hebben de luchtvaartmaatschappijen waar Doets Reizen mee samenwerkt vergaande procedures en richtlijnen opgesteld om de veiligheid en gezondheid van passagiers en cabincrew waar mogelijk te beschermen. 

Vrijwel alle luchtvaartmaatschappijen zijn extra zorgvuldig in het schoonmaken van de cabine. Vliegtuigen worden extra schoongemaakt na elke vlucht met ‘daarvoor geschikte schoonmaakmiddelen’. Ook de luchtverversing is vaak aangepast: “De lucht aan boord van vliegtuigen is droger en wordt in hoog tempo ververst langs hoog efficiënte filters zodat de lucht van mogelijke schadelijke deeltjes en virussen gefilterd wordt. De drank- en maaltijdservice aan boord van alle luchtvaartmaatschappijen is vereenvoudigd tot een minimum om onderling contact te beperken. Bij het aan boord gaan en het verlaten van de vliegtuigen let cabincrew erop dat passagiers afstand van elkaar houden. Er zijn aangepaste boarding processen ingesteld zoals het in kleinere groepen aan boord gaan.

Er zijn landen die luchtvaartmaatschappijen verplichten om voorafgaand aan het vertrek een gezondheidscheck uit te voeren op alle passagiers. Dit geldt momenteel voor vluchten naar bijvoorbeeld Canada. Passagiers krijgen mogelijk ook een aanvullende temperatuurmeting. Dit gebeurt op Schiphol door grondpersoneel en Airport Medical Services. 

Ter indicatie een video van KLM: 


Ter indicatie een video van United Airlines:

Ter indicatie een video van Icelandair:

Welke corona-maatregelen hanteren accommodaties? 

Accommodaties volgen regels en adviezen op vanuit de lokale overheid. Hoewel de nieuwe werkelijkheid rondom het corona-virus zeer veranderlijk is, kunnen we voorzichtig concluderen dat hotelgasten en personeel zich dienen te houden aan de 1,5 meter (of lokale varianten van deze maatregel) afstand regels en is het dragen van mondkapjes in openbare plekken verplicht. Dit kan neerkomen op het terug schalen van het aantal tafels in restaurants / ontbijtzalen en de aanwezigheid van desinfecterende middelen in de openbare ruimtes en liften. Ook worden hotelkamers vaker en grondiger dan normaal schoongemaakt. Accommodaties (hotels, resorts, lodges etc) adviseren hotelgasten gebruik te maken van roomservice in plaats van restaurants. Hotels zullen teven ontbijt/lunchpakketten kunnen aanbieden (tegen betaling) om drukte in hotel-restaurants te verminderen. Ook campings zijn verplicht om richtlijnen vanuit de overheid op te volgen. De meeste campers beschikken over eigen sanitair en een keuken. Het is mogelijk dat sanitaire en gezamenlijke ruimtes gesloten zijn of beperkt toegang toestaan. De meeste supermarkten zijn geopend, waardoor jij boodschappen kunt halen. Volg ook in dit geval de aanwijzingen vanuit de supermarktondernemingen op.

Welke corona-maatregelen hanteren excursie-bedrijven en attracties / musea? 

Doets Reizen focust, waar mogelijk, op kleinschalige excursies. In de meeste gevallen is de capaciteit van tours en groepsexcursies teruggebracht naar een verantwoord minimum. Dit zal vooral effect hebben op reizigers die ter plaatse excursies en tours willen boeken. De kans is groot dat beperkte beschikbaarheid het niet toelaat om ter plaatse een excursie of tour te ondernemen. Ook zullen attracties en musea toezien op verantwoorde bezoekersstromen. Het maximaal aantal bezoekers zal naar beneden bijgesteld worden om lange wachtrijen te voorkomen. De 1,5 meter afstand regel (verschilt per land) en het dragen van mondkapjes zal mogelijk actueel blijven tot de pandemie wereldwijd onder controle is.  

Welke corona-maatregelen hanteren Nationale Parken en Historic Sites?

De Nationale Parken in Amerika en Canada hebben nog geen duidelijk scenario geschetst wat het beleid zal zijn NA de lockdowns in het betreffende land. Wat vaststaat is dat de meeste Nationale Parken voorzien zijn van doorgangswegen, waardoor het afsluiten onmogelijk is. De meeste Nationale Parken zijn daarom geopend voor bezoekers. Het kan wel voorkomen dat bepaalde faciliteiten buiten gebruik zijn. Bijvoorbeeld het visitor center, de openbare toiletten etc. Voor de meest actuele informatie adviseren wij jou de websites raadplegen van de National Parks. Historic Sites zijn bezienswaardigheden; deze zijn tot nadere berichtgeving gesloten voor bezoekers.  

Welke corona-maatregelen hanteren Provinciale / State Parks? 

Naast Nationale Parken kennen Amerika en Canada ook State / Provincial Parks.  Deze parken worden onderhouden door staten en provincies. In de meeste gevallen zijn de parken beperkt geopend en zijn faciliteiten gesloten tot nader bericht.

Wordt mijn reis nog wel wat ik me er van had voorgesteld?

Deze vraag borrelt bij veel toekomstige reizigers op en mogelijk een reden zijn om geen nieuwe vakantie te boeken met vertrek in 2021. We begrijpen deze emotie, maar vinden het belangrijk om een nuance aan te brengen. Het staat vast dat, het vaccineren in volle gang is, er steeds meer landen versoepelingen aankondigen van eerder gemaakte lockdown besluiten. We zullen, als reizigers, op alle vlakken een andere invulling moeten geven aan de vrijheid en toegankelijkheid die het toerisme ons voorheen te bieden had. Het geluk van reizen zit in kleine dingen en in bijzondere momenten. Teleurstellingen zijn onvermijdelijk. Een flexibele en positieve instelling zal bijdragen aan een fijne vakantie en/of rondreis. 

Meer informatie over Corona en Doets Reizen?

Bekijk onze Corona-Updates of lees onze Corona-blog. Heb je vragen of opmerkingen? Neem dan contact met ons op via e-mail of telefoon (072-5753333).

Disclaimer: Doets Reizen heeft de informatie op deze webpagina met veel zorgvuldigheid samengesteld. Desondanks bestaat de mogelijkheid dat bepaalde informatie incorrect en/of incompleet is of op het moment van lezen niet meer actueel. Doets Reizen volgt vanzelfsprekend het beleid van de Nederlandse en buitenlandse overheid op. Doets Reizen is in geen enkel geval aansprakelijk voor schade die ontstaat uit direct of indirect gebruik van informatie afkomstig van deze FAQ-pagina. Tevens behoudt Doets Reizen te allen tijde het recht om zonder voorafgaande kennisgeving wijzigingen in de getoonde informatie aan te brengen. Kom dus gerust een keer terug om te zien wat de actuele status is.   

Laatste update: 13 januari 2021



Relevante veelgestelde vragen

Staat je vraag er niet tussen? Stel je vraag via één van de onderstaande contactmethodes.