Vraag

Wat zijn de gevolgen van Corona op mijn reis?

Antwoord:

Corona FAQ: Het nieuwe reizen door Corona

Lokale autoriteiten over de hele wereld hebben steeds strengere reisbeperkingen opgelegd om de verspreiding van het Corona-virus tegen te gaan en de crisis te bestrijden. Dit betekent dat voor veel landen beperkingen van kracht zijn, die vermoedelijk stap voor stap in kracht afnemen. Veel reizigers vragen zich af: wat zijn de gevolgen van de corona-maatregelen tijdens mijn reis door Amerika, Canada of IJsland? Niemand kan de toekomst voorspellen, ook Doets Reizen niet. Wat we wel kunnen doen is een globaal beeld schetsen van mogelijke scenario’s. En het zo accuraat mogelijk informeren over maatregelen waarvan we op de hoogte zijn, maar die dus ook weer kunnen veranderen. Hoe dan ook heeft het team van Doets Reizen de afgelopen veelvuldig contact gehad met belangrijke partners in het buitenland. Alle inzichten en verwachtingen die dat heeft opgeleverd, bundelen wij op deze FAQ pagina. 

Welke corona-maatregelen hanteren luchthavens?

Luchthavens in Amerika, Canada en IJsland volgen de regels vanuit hun overheid. Het is zeer aannemelijk dat luchthavens diepgaande maatregelen moeten treffen om wachtrijen op een verantwoorde manier te organiseren. Dat zal in feite neerkomen op langere incheck- en boardingprocedures. Op dit moment zijn vrijwel alle horecagelegenheden op luchthavens gesloten. Zodra deze opnieuw opengaan zullen er maatregelen worden getroffen om bezoekers meer ruimte te geven. We adviseren je dus, om - binnen de toegestane regels - zelf extra eten mee te nemen. Neem geen drinken mee, maar lege flesjes zodat je deze na de douanecontrole kunt vullen. De meeste klanten van Doets Reizen vliegen vanaf of naar Schiphol. Schiphol heeft hiervoor een handige FAQ pagina in het leven geroepen. We adviseren je om de website van de betreffende luchthaven in het buitenland te bezoeken voor actuele informatie.  Het is sinds september 2020 verplicht om een gezondheidsverklaring in te leveren op Schiphol. Meer informatie

Welke corona-maatregelen hanteren luchtvaartmaatschappijen? 

Doets Reizen heeft veelvuldig contact met verschillende luchtvaartmaatschappijen zoals United Airlines, Air Canada, KLM etc. Een belangrijk gespreksonderwerp is: hoe gaat de luchtvaartmaatschappij om met de gezondheid van passagiers en het cabinepersoneel? Op dit moment zijn luchtvaartmaatschappijen in overleg met overheden om hiervoor concrete richtlijnen op te stellen of hebben deze reeds gemaakt. 

Vrijwel alle luchtvaartmaatschappijen zijn extra zorgvuldig in het schoonmaken van de cabine. Vliegtuigen worden extra schoongemaakt na elke vlucht met ‘daarvoor geschikte schoonmaakmiddelen’. Ook de luchtverversing is vaak aangepast: “De lucht aan boord van vliegtuigen is droger en wordt in hoog tempo ververst langs hoog efficiënte filters zodat de lucht van mogelijke schadelijke deeltjes en virussen gefilterd wordt. De drank- en maaltijdservice aan boord van alle luchtvaartmaatschappijen is vereenvoudigd tot een minimum om onderling contact te beperken. Bij het aan boord gaan en het verlaten van de vliegtuigen let cabincrew erop dat passagiers afstand van elkaar houden. Er zijn aangepaste boarding processen ingesteld zoals het in kleinere groepen aan boord gaan.

Er zijn landen die luchtvaartmaatschappijen verplichten om voorafgaand aan het vertrek een gezondheidscheck uit te voeren op alle passagiers. Dit geldt momenteel voor vluchten naar bijvoorbeeld Canada. Passagiers krijgen mogelijk ook een aanvullende temperatuurmeting. Dit gebeurt op Schiphol door grondpersoneel en Airport Medical Services. 

United Airlines:

United Airlines hanteert de volgende voorzorgsmaatregelen: men zal passagiers laten boarden in kleine groepjes om drukte in de gate, de loopbrug en gangpaden te verminderen. Waar mogelijk worden stoelen in het midden vrij gelaten om passagiers extra ruimte te geven. Reeds gemaakte stoelreserveringen zijn dus onder voorbehoud van wijzigingen. Cabinepersoneel draagt mondkapjes en beschermende kleding. Sinds mei zijn mondkapjes beschikbaar voor passagiers van United Airlines. 

Air Canada:

Air Canada heeft een vergelijkbare procedure omschreven. 

KLM / Delta Airlines

KLM omschrijft de volgende maatregelen: Van 11 mei tot tenminste 31 augustus 2020 is het verplicht om tijdens het instappen en aan boord van KLM vluchten gezichtsbedekking te dragen. KLM adviseert je echter om tijdens de hele reis gezichtsbedekking te dragen (tenzij het land waar je bent andere gezondheidsvoorschriften heeft). Geschikte gezichtsbedekking is een stuk stof dat nauwsluitend tegen de zijkant van je gezicht past, je neus en mond bedekt, en vast zit met knopen of oorlussen. Passagiers tot 8 jaar en passagiers die vanwege medische redenen geen gezichtsbedekking kunnen dragen, hoeven hun gezicht niet te bedekken.

Icelandair:

Icelandair verplicht het dragen van mondkapjes. Ook wordt het meenemen van handbagage beperkt tot handbagage dat onder de stoel past. Icelandair vraagt passagiers overige handbagage (gratis) in te checken bij de check-in of gate om zodoende het aantal touch-points aan boord te beperken.

Nu de grenzen weer open zijn, alle binnenkomende reizigers een Corona-test moeten afnemen en het aantal bezoekers flink is gedaald geeft dat veel kansen voor een Corona-verstandige vakantie. Natuurlijk zal niet iedereen zich comfortabel voelen bij het idee om juist nu in het vliegtuig te stappen. Toch zijn er wel degelijk verzachtende eigenschappen die we graag met je delen. Zo verplicht Icelandair het dragen van mondkapjes tijdens je aanwezigheid in het vliegtuig. Natuurlijk niet echt prettig, maar besef dat het  voor de veiligheid is van jezelf en de medepassagiers. Trouwens, echt lang hoef je het mondkapje niet te dragen. De vliegreis van en naar IJsland duurt namelijk maar 3 uur. 


Op Keflavik Aiport: 

Covid-19 tests zijn verplicht in ieder geval in het begin (tot nader bericht), kosten zijn circa €100 p.p. Stel dat je positief bent getest, dan testen ze door op antistoffen of dat je drager bent van het virus, in dat laatste geval moet je 2 weken in quarantaine. PCR testen vooraf vertrek (dus al in NL) worden niet geaccepteerd in IJsland, dus iedere passagier zal getest worden na aankomst op Keflavik Airport in IJsland. 

De test is voor passagiers die tussen 15 juni en 30 juni aankomen gratis; passagiers die per 1 juli in IJsland aankomen betalen ISK 15.000. Het proces is nog niet helemaal sluitend; De meest actuele status is hier te lezen. Passagiers van Icelandair dienen zicht vooraf aan te melden via deze website

Welke corona-maatregelen hanteren accommodaties? 

Accommodaties volgen regels en adviezen op vanuit de lokale overheid. Hoewel de nieuwe werkelijkheid rondom het corona-virus zeer veranderlijk is, kunnen we voorzichtig concluderen dat hotelgasten en personeel zich dienen te houden aan de 1,5 meter (of lokale varianten van deze maatregel) afstand regels. Dit kan neerkomen op het terugschalen van het aantal tafels in restaurants / ontbijtzalen en de aanwezigheid van desinfecterende middelen in de openbare ruimtes en liften. Ook worden hotelkamers vaker en grondiger dan normaal schoongemaakt. Accommodaties (hotels, resorts, lodges etc) adviseren hotelgasten gebruik te maken van roomservice in plaats van restaurants. Hotels zullen teven ontbijt/lunchpakketten kunnen aanbieden (tegen betaling) om drukte in hotel-restaurants te verminderen. Ook campings zijn verplicht om richtlijnen vanuit de overheid op te volgen. De meeste campers beschikken over eigen sanitair en een keuken. Het is mogelijk dat sanitaire en gezamenlijke ruimtes gesloten zijn of beperkt toegang toestaan. De meeste supermarkten zijn geopend, waardoor jij boodschappen kunt halen. Volg ook in dit geval de aanwijzingen vanuit de supermarktondernemingen op.

Welke corona-maatregelen hanteren excursie-bedrijven en attracties / musea? 

Doets Reizen focust, waar mogelijk, op kleinschalige excursies. In de meeste gevallen is de capaciteit van tours en groepsexcursies teruggebracht naar een verantwoord minimum. Dit zal vooral effect hebben op reizigers die ter plaatse excursies en tours willen boeken. De kans is groot dat beperkte beschikbaarheid het niet toelaat om ter plaatse een excursie of tour te ondernemen. Ook zullen attracties en musea toezien op verantwoorde bezoekersstromen. Het maximaal aantal bezoekers zal naar beneden bijgesteld worden om lange wachtrijen te voorkomen.

Welke corona-maatregelen hanteren Nationale Parken en Historic Sites?

De Nationale Parken in Amerika en Canada hebben nog geen duidelijk scenario geschetst wat het beleid zal zijn NA de lockdowns in het betreffende land. Wat vaststaat is dat de meeste Nationale Parken voorzien zijn van doorgangswegen, waardoor het afsluiten onmogelijk is. De meeste Nationale Parken zijn daarom geopend voor bezoekers. Het kan wel voorkomen dat bepaalde faciliteiten buiten gebruik zijn. Bijvoorbeeld het visitor center, de openbare toiletten etc. Voor de meest actuele informatie adviseren wij jou de websites raadplegen van de National Parks. Historic Sites zijn bezienswaardigheden; deze zijn tot nadere berichtgeving gesloten voor bezoekers.  

Welke corona-maatregelen hanteren Provinciale / State Parks? 

Naast Nationale Parken kennen Amerika en Canada ook State / Provincial Parks.  Deze parken worden onderhouden door staten en provincies. In de meeste gevallen zijn de parken beperkt geopend en zijn faciliteiten gesloten tot nader bericht.

Wordt mijn reis nog wel wat ik me er van had voorgesteld?

Deze vraag borrelt bij veel toekomstige reizigers op. We begrijpen deze emotie, maar vinden het belangrijk om een nuance aan te brengen. Het staat vast dat steeds meer landen versoepelingen aankondigen van eerder gemaakte lockdown besluiten. We zullen, als reizigers, op alle vlakken een andere invulling moeten geven aan de vrijheid en toegankelijkheid die het toerisme ons voorheen te bieden had. Het geluk van reizen zit in kleine dingen en in bijzondere momenten. Teleurstellingen zijn onvermijdelijk. Een flexibele en positieve instelling zal bijdragen aan een fijne vakantie en/of rondreis. 

Meer informatie over Corona en Doets Reizen?

Bekijk onze Corona-Updates of lees onze Corona-blog. Heb je vragen of opmerkingen? Neem dan contact met ons op via e-mail of telefoon (072-5753333).

Disclaimer: Doets Reizen heeft de informatie op deze webpagina met veel zorgvuldigheid samengesteld. Desondanks bestaat de mogelijkheid dat bepaalde informatie incorrect en/of incompleet is of op het moment van lezen niet meer actueel. Doets Reizen volgt vanzelfsprekend het beleid van de Nederlandse, maar ook de Amerikaanse, Canadese en IJslandse overheid op. Doets Reizen is in geen enkel geval aansprakelijk voor schade die ontstaat uit direct of indirect gebruik van informatie afkomstig van deze FAQ-pagina. Tevens behoudt Doets Reizen te allen tijde het recht om zonder voorafgaande kennisgeving wijzigingen in de getoonde informatie aan te brengen. Kom dus gerust een keer terug om te zien wat de actuele status is.   

Laatste update: 8 mei 2020



Relevante veelgestelde vragen

Staat je vraag er niet tussen? Stel je vraag via één van de onderstaande contactmethodes.