We worden inmiddels overspoeld door het aanbod van grote ketens zoals Hilton, Trump en Sheraton. Maar hoe gek het ook klinkt, in de meeste gevallen ben ik nooit helemaal weg van dit soort hotels. Ik ben opgegroeid met de wereld van het internet, maar zie ook zelf soms de bomen door het digitale bos niet meer.
Online boekingsites schieten uit de grond als paddenstoelen en tonen een overdaad aan hotels per gekozen zoekopdracht. In tegenstelling tot online boekingsites, zoek ik als Product Manager New York, niet alleen de beste deals maar koester ik de langdurige samenwerking met lokale en kleinschalige hotels. Een soort voorselectie op basis van persoonlijke ervaringen. Hotels vinden het daarom leuk om met Doets Reizen samen te werken en dat resulteert in aantrekkelijke tarieven waar onze klanten hun voordeel mee kunnen doen.
Tijdens mijn laatste inkoopreis, waarbij ik hotels inkoop en direct contact heb met de hotelmanagers en eigenaren, besefte ik opeens hoe bijzonder het is dat wij als bedrijf de hotelmanager écht in persoon kennen, en vaak al jaren lang. Zo stapte we de lobby in van het Washington Square Hotel binnen en werden we vriendelijk begroet door de receptiemedewerkers. ‘Welcome back Elske and Melvin’ klonk het. De receptiemedewerker herkende ons van vorig jaar. Iets wat in een wereldstad als New York, echt wel bijzonder is! Al snel kwam Sonny, de manager, aanlopen. Sonny is een echte oude rot in het vak met meer dan 25 jaar ervaring. Niet alleen zakelijk, maar ook op persoonlijk vlak heeft Doets Reizen een warme band opgebouwd. Het toerisme is gelukkig nog altijd een gun-business.
Elske Doets, directeur van ons bedrijf, en ik reisden in maart af naar New York voor de jaarlijkse inkoopreis. Een belangrijke reis, want tijdens ons bezoek aan New York praten we bij met managers of eigenaren van ‘onze Doets hotels’. We hebben het dan over de hoeveelheid kamers die wij in voorraad willen hebben om de grote vraag aan te kunnen, maar wij kijken ook naar kansen en verbeterpunten. Verder overleggen we de tarieven voor het jaar erna en controleren we de netheid en staat van de ingekochte kamers.
Het merkwaardige is, een hotel heeft iets vreemds en ontastbaars. Aan de ene kant hoor ik Nederlanders vaak zeggen: “Ach, boek maar iets goedkoops voor ons. We komen er alleen maar om te slapen. Als er maar een goed bed aanwezig is, zijn wij al tevreden”. Vaak blijkt in praktijk juist dat wanneer een hotel niet aansluit op je wensen en verwachtingspatroon, je er toch verstandiger aan had gedaan om goed in kaart te brengen welke voorkeuren je écht hebt. Ga maar na, stel je bent een Amerikaan en bezoekt Amsterdam als toerist. Dan zit je er natuurlijk niet op te wachten dat je in een hotel in Den Haag verblijft omdat het hotel hier net even goedkoper is. Toch maken veel mensen dezelfde fout en onderschatten de afstanden in Amerika. Ook in New York zijn de afstanden groot: New York heeft immers de bijnaam The BIG Apple
Ook onderschatten we hoe groot het aandeel is van Nederlanders die gezelligheid en warmte zoeken. We willen ons zelfs aan de andere kant van de wereld ‘thuis’ voelen (ook zo’n gekke uitdrukking). Tegenstrijdig is het wel, want wij zijn een van de meest reislustige volken ter wereld met relatief gezien, veel vakantiedagen en vrije tijd. We willen het overzicht behouden in plaats van verdwalen in grote hotels met duizenden kamers en lange saaie gangen. Onze zoektocht naar knus en gezellig wordt in Amerika niet altijd begrepen. In Amerika moet namelijk alles groter en ruimer en ligt de focus vaak op grote hotelketens.
Dus stel jezelf eens de vraag: waarom altijd maar kiezen voor de grote ketens waarbij het lijkt alsof je via een lopende band moet inchecken en het personeel op robots lijkt? Ik ben van mening dat het grootste deel van de Hilton’s en Sheratons geen emotie hebben. Natuurlijk, zijn er uitzondering en is er met de kwaliteit niets mis, maar waar je ook komt, de hotels lijken sterk op elkaar en je mist dus de connectie met de plaats waar je bent. De grote hotelketens missen veelal een uniek karakter door de uniforme huisstijl en worden vaak gemanaged door wisselend personeel die vaak geen connectie en verbondenheid hebben met de buurt of het hotel.
Doets Reizen kiest voor een andere aanpak. Klanten willen de stad namelijk optimaal ervaren en beleven….de sfeer proeven en dat alles in een te behappen omgeving. Ook wij zelf zijn hier gevoelig voor. Een hotel moet goed voelen en dit is niet met een checklist te beoordelen.
Hotels in New York waar je blij van wordt:
Washington Square Hotel in Greenwich Village, Soho Grand Hotel in SoHo, Roxy Tribeca Hotel in Tribeca, Washington Jefferson Hotel in Hell’s Kitchen, Hotel Metro in Midtown Manhattan, Excelsior Hotel in Upper West Side.
Deze hotels zijn voor New Yorkse begrippen kleinschalig en tonen grote betrokken met de omgeving. Je merkt dit als gast en voelt je er dus snel thuis.