Bosbranden Jasper Meer info
Overzicht

RoadTrip Icefields Parkway

12 maart 2015 door Melvin Malepaard

'Remember to breathe' is de officiële slogan van de Canadese provincie Alberta. Wie deze pakkende slagzin bedacht heeft, kan ik alleen maar gelijk geven. Tijdens onze reis door de Canadese Rockies werden we ondergedompeld in natuurschoon die wij ademloos en met open mond hebben bekeken.

Ken je dat gevoel dat je ergens bent en er nooit meer weg wilt?

Kananaskis Country - Alberta - Canada - Doets Reizen

Ken je dat gevoel dat je ergens bent en er nooit meer weg wilt? Dit gevoel krijg ik iedere keer bij een bezoek aan de Canadian Rockies. De reis die ik samen met mijn collega Nadia maakte, stond geheel in het teken van oogverblindende bergtoppen, weelderige bergweiden, azuurblauwe meren, ongerepte bossen, torenhoge watervallen en wilde dieren. We vlogen met Air Canada via Toronto naar Calgary. Normaal gesproken is vliegen een noodzakelijk kwaad maar met Air Canada voelt ook de vliegreis aan als een feestje. De Economy Class is bijzonder goed en de beenruimte comfortabel ruim. Eenmaal aangekomen werden we begroet door gepensioneerde cowboys en cowgirls, compleet met cowboyhoeden en brede glimlachen. ‘Howdy! Welcome to Calgary!’ riepen ze vriendelijk. We haalden vervolgens de huurauto op bij Hertz. Met een stoere Jeep Wrangler reden we vervolgens in zuidelijke richting naar Waterton Lakes National Park.

The Badlands van Canada en Waterton Lakes National Park

We passeerden glooiende heuvels, uitgestrekte prairies en de beroemde badlands. Dit allemaal binnen een paar uur tijd. Het zal je dan ook niet verbazen dat Zuid-Alberta één van de favoriete filmlocaties van Hollywood-regisseurs is. We volgden de Cowboy Trail (Route 22) die ons langs talloze ranches bracht. We hebben ons laten vertellen dat hier verschillende films zijn opgenomen. Richting Waterton Lakes zagen wij een gordijn van imposante bergen op ons af komen. Op mijn Canada Bucketlist heb ik inmiddels veel weg kunnen strepen, maar Waterton Lakes National Park stond nog steeds bovenaan. Eindelijk was het dan zover: ik mocht dit bijzondere nationale park bezoeken. De reden waarom ik dit zo bijzonder vind? Omdat dit een geïsoleerd natuurgebied is waar de natuur dus volledig z’n gang kan gaan. De extreme overgang van vlaktes naar bergen met daartussen graslanden en toendra’s toont de diversiteit aan natuur in Canada. Waterton is ook het park waar veel bloemsoorten groeien. Dit geeft het park net een extra dimensie. Zelfs in het drukke hoogseizoen (wij waren er in juli) is Waterton Lakes enorm rustig met weinig toeristen.

Waterton Lakes National Park - Alberta - Canada - Doets Reizen

Enkele tips tijdens je bezoek aan Waterton Lakes: de Bears Hump Hike waar je kunt genieten van spectaculaire vergezichten en natuurlijk een wandeling langs Waterton Lake, Red Rock Canyon en Bison Paddock waar je groepen bizons kunt bekijken. In Alberta kun je overigens heel goed wilde dieren spotten. Vooral tijdens zonsopgang is de kans erg groot want dan zijn de dieren het meest actief. Wij zagen alleen al in Waterton meerdere beren, dikhoornschapen, sneeuwgeiten, herten en prachtige vogels.

Her Majesty of Nature: Banff National Park

We reden terug richting het noorden met als einddoel Banff National Park. We kozen ervoor om een wat langere weg te nemen omdat we via de Kananaskis Highway wilden rijden. Deze route is zeer bezienswaardig en gaat dwars door ruig berglandschap. Vervolgens sloegen we af bij de Smith-Dorrien Trail, een onverharde en uitdagende weg. We stopten bij Spray Lakes. Een prachtig azuurblauw meer met stranden en omzoomd door naaldbossen. Banff National Park heeft alles wat de Canadese Rockies tot een droombestemming maakt. Het park is opgericht in 1883 nadat drie spoorwegmedewerkers op een warmwaterbron stuitten. Het stadje Banff, centraal gelegen in het natuurpark, bestaat uit leuke saloons, winkeltjes en restaurants.

Lake Louise - Banff National Park - Alberta - Canada - Doets Reizen

Per Banff Gondola ga je naar de top van Sulphur Mountain en geniet je van adembenemende uitzichten in alle richtingen. Wij bezochten ook het grootste meer van het park: Lake Minnewanka. We wandelden hier langs de oevers van het blauw gekleurde meer. De omgeving is prachtig en leent zich prima voor een picknick te midden van het mooie berglandschap. Ten zuiden van Banff Town ligt Lake Louise, vlakbij het gelijknamige meer. Lake Louise is het epicentrum van Banff National Park en veruit de meest gunstige locatie om alle bezienswaardigheden te bekijken. Lake Louise is helaas wel het meest bezochte meer en kan wat kunstmatig overkomen door het grote Fairmont Hotel. Gelukkig zijn er nog mooiere alternatieve te vinden, zoals Moraine Lake en Emerald Lake.

Bij Moraine Lake viel ons de geïsoleerde ligging op. Het strakblauwe meer wordt omsloten bebossing en door tien scherpe bergpunten. De Moraine Lake Lodge is een prachtige Lodge waarbij wij kamers in voorraad hebben voor onze klanten. Rondom Moraine Lake kan je wandelen, een kano huren of genieten van de natuur. Naast Lake Louise en Moraine Lake ligt Yoho National Park. Dit natuurpark ligt officieel in de provincie British Columbia maar grenst aan Banff National Park. Yoho is één van mijn favoriete parken om het iets minder druk is dan Banff maar niet minder mooi. Emerald Lake is een turkooizen gekleurd meer. De Emerald Lake Lake Lodge is ook weer zo’n prachtige Lodge waar onze klanten graag verblijven. Tijdens onze rondleiding kwamen we er een aantal ‘Doets reizigers’ tegen. We raakten aan de praat over hun droomvakantie. Andere hoogtepunten in Yoho zijn de Takakkaw Falls. Deze waterval is gigantisch groot, hoog en ruig. Onderweg naar de sfeervolle Cathedral Mountain Lodge werden we beloond met het zien van twee zwarte beren langs weg.

Takakkaw Falls - Alberta - Canada - Doets Reizen

Icefields Parkway in Canada

We vervolgden onze reis, De indrukwekkende Icefields Parkway stond op het programma. Deze loopt tussen Lake Louise en Jasper National Park. Adembenemende landschappen worden afgewisseld met meer dan 100 eeuwenoude gletsjers, watervallen over schitterende rotsformaties en turkooizen meren in prachtige valleien. Er zijn zoveel plaatsen waar je kan stoppen. Wij vinden het belangrijk dat je een overnachting boekt in The Crossing Resort of de Sunwapta Falls Rocky Mountain Resort. Dit geeft je veel meer tijd om alle stops te maken die je reis in Canada uiteindelijk onvergetelijk maakt. We bekeken de prachtige hangende Crowfoot Glacier bij Bow Lake. Hier maak je unieke foto’s door de aanwezigheid van de karakteristieke Num-Ti-Jah-Lodge (Jah spreek je uit als Djaw). Het volgende hoogtepunt en fotomoment is Peyto Lake

In ongeveer een kwartier loop je naar het uitkijkpunt. Je wordt dan beloond met uitzicht op het felgekleurde meer en de omliggende bergtoppen. We vervolgen onze weg en stopten meerdere keren omdat we een beer of een geit tegen kwamen. Wat een spektakel. Bij Saskatchewan River Crossing reden we de David Thompson Highway op. Hier maakten we de helikoptervlucht die wij ook voor onze klanten boeken. De speciale Jan Does Heli & Hike bestaat uit een vlucht van twintig minuten en een wandeling van ongeveer een uur. Het bijzondere is dat de Rockies vanuit de lucht nog indrukwekkender zijn. De wandeling vond plaats in een gebied waar je anders nooit kunt komen. We sliepen in de Crossing Resort, gelukkig maar want na al deze bezienswaardigheden was het al laat in de middag.

's Ochtends begonnen we aan de tweede helft van de Icefields Parkway. We stopten hier bij de Columbia Icefields, op de grens van Banff National Park en Jasper National Park. Hier ligt het Glacier Discovery Center waar we twee tours hebben ondernomen. De Glacier Adventure is een tour die je niet mag missen tijdens de reis. Tijdens de Glacier Adventure Tour stap je aan boord van de Ice Explorer die ons naar de Athabasca Glacier bracht. Hier maakten we een wandeling op 300 meter dik ijs. Richting de volgende hotelafspraak maakten we tijdens de Icefields Parkway talloze stops. Keer op keer is het uitzicht ongekend mooi. Ik krijg nog steeds kriebels als ik hier aan terug denk. Wat is Canada een fantastisch land. Bij Sunwapta Falls Rocky Mountain Resort hebben we geluncht en gesproken met de eigenaar omdat Doets Reizen al jaren samenwerkt met dit gezellige hotel. In de buurt van dit resort liggen de Sunwapta Falls. Een woeste menigte van water die zich door smalle rotspartijen wurmt. Bij de kruising Highway 93 en Highway 93A is het Athabasca Falls Viewpoint. Deze waterval is nog mooier. Mijn persoonlijke favoriet aan de Icefields Parkway is het onbekende Mount Edith Cavell. Deze moest ik ook deze keer weer zien. Ongeveer tien kilometer ten zuiden van Jasper Town sla je de linksaf, de Cavell Road op. Een prachtige weg met tal van haarspeldbochten en hellingen biedt uitzicht over de Astoria Valley. Vanaf de parkeerplaats bij Edith Cavell Memorial ga je te voet verder naar het uitzichtpunt bij het groene en ijzige Cavell Pond en de hangende Angel Glacier. De rust en gigantische bergen maakt van mensen kleine wezens en laat een diepe indruk achter.

Icefields Parkway - Alberta - Canada - Doets Reizen

Jasper National Park

In de namiddag kwamen we aan in Jasper National Park waar we twee nachten verbleven in het gelijknamige dorpje. Jasper National Park is gigantisch groot en totaal anders dan Banff. In Jasper hebben we net als de overige locaties de hotels gezien die wij verkopen en contracten doorgenomen voor het volgende jaar. In de avond kan je prima dineren in de vele restaurants die er in Jasper Town te vinden zijn. Op de tweede dag in het park zijn we samen met Todd van de Jasper SkyTram via een kabelbaan naar Whister Mountain gegaan. Eenmaal aangekomen op de top hebben we heerlijk gewandeld en genoten van het uitzicht. Het weer was perfect: een strakblauwe lucht en windstil. Hierdoor hebben we zelfs Mount Robson gezien.

Icefields Parkway - British Columbia - Canada - Doets Reizen

Deze piramidevormige berg is de hoogste berg van de Rockies. De rest van de dag hadden we geen afspraken staan zodat wij een bezoek brachten aan Maligne Canyon, Maligne Lake, Medicine Lake, Patricia Lake en Pyramid Lake. In de avond gingen we samen met Todd van de Jasper Skytram en zijn familie en vrienden gezellig aan een afgelegen strandje wat eten en drinken om onze tijd in de Rockies feestelijk af te sluiten. De dag erna reden we door naar Edmonton en vloog Nadia terug naar Nederland. Ik heb er een week vakantie aangeplakt in Vancouver. Dit vind ik de mooiste stad ter wereld.

Onze reis door de Canadese Rockies zal ik nooit meer vergeten. We hebben genoten van de ongerepte natuur, wilde dieren, prachtige lodges, hotels en resorts maar bovenal gezien waarom het zo enorm belangrijk is om dit deel van Canada op een rustig reistempo te bezoeken.