Vroegboekreizen voor 2025 Meer info!
Overzicht

Kamperen in Amerika 'a way of life'

27 januari 2016 door Marloes Sevenhuijs

'De tijd vliegt': een veelgehoorde en gevleugelde uitspraak, en ook niets anders dan de waarheid wanneer ik aan deze reis denk! Op het moment dat ik deze blog schrijf, kan ik bijna niet bevatten dat het alweer meer dan een maand geleden is dat ik op Schiphol in het vliegtuig stapte, met de Verenigde Staten als bestemming. Via Detroit vloog ik naar Denver: het beginpunt van een onvergetelijke en haast onbeschrijfelijk mooie camperreis door Zuidwest-Amerika!

Van Denver, The Mile High City, wist ik - voordat ik vertrok - niet bijster veel. Ik wist dat Denver de hoofdstad is van de staat Colorado en dat het centrum van de stad één mijl boven de zeespiegel ligt. Maar Denver bleek veel meer interessante dingen en feitjes te bieden, die ik ging ontdekken! Ik vond het dan ook heel prettig dat ik na aankomst twee overnachtingen in deze stad had gepland. Zo kon ik rustig bijkomen van de reis vanuit Europa, maar had ik ook nog een volle dag de tijd om de stad te verkennen. Je kunt bijvoorbeeld heerlijk slenteren over de sfeervolle 16th Street Mall en het prachtige Colorado State Capitol van dichtbij bewonderen.

The Capitol - Denver - Colorado - Doets Reizen

Na twee overnachtingen in het leuke en interessante Denver begon ik eindelijk aan datgene waarvoor ik naar Amerika was gereisd: het toeren met een camper over de prachtige scenic highways van Zuidwest-Amerika! Bij het kantoor van camperverhuurder Road Bear RV stond de C23-26 ft camper voor mij klaar. Na een vriendelijk ontvangst en een uitstekende uitleg door de medewerkers van Road Bear RV ging het grote roadtrip-avontuur van start! Ik was aangenaam verrast door de voorzieningen van de camper: een televisie met dvd-speler, een compleet uitgeruste keuken, een douche met een vast toilet, een zonnescherm en comfortabele bedden. Deze camper was duidelijk in alle opzichten gemaakt om het reizen zo prettig mogelijk te maken!

Na een schitterende rit door de Rocky Mountains - voorbij bossen, rivieren, uitgestrekte vlaktes en prachtige meren - arriveerde ik uiteindelijk bij mijn eerste camperbestemming: Montrose. Hier zou ik de nacht doorbrengen op de goed onderhouden en gezellige camping Cedar Creek RV Park. Montrose is de perfecte uitvalsbasis voor een bezoek aan wellicht een van de minst bekende - maar o-zo-mooie - nationale parken op het vasteland van Amerika: het Black Canyon of the Gunnison National Park. Wat was ik verrast toen ik deze plek voor het eerst met eigen ogen kon aanschouwen! De grillige, donkergekleurde canyon maakte al bij het eerste aanzicht een onvergetelijke indruk.

Zoals het een heuse kampeerder betaamt, heb ik in Montrose bij de plaatselijke Walmart een tussenstop gemaakt. Ik heb de voorraadkast van de camper weer even bijgevuld, zodat ik klaar was voor mijn rit naar Mesa Verde National Park. Daar heb ik de nacht doorbracht op Morefield Campground, een camping in het park. Het was hier waanzinnig mooi! Van het bijzondere Mesa Verde National Park vervolgde ik mijn camperreis door Zuidwest-Amerika. Ik liet de staat Colorado achter me. Een nieuwe bestemming en een nieuw avontuur lagen in het verschiet: Canyon de Chelly National Monument in Arizona! Ik verbaasde mezelf over de verandering die ik zag in het landschap, tijdens de rit van Mesa Verde National Park naar het plaatsje Chinle. Het leek alsof ik de set van een westernfilm binnenreed! Na mijn overnachting in Chinle en een bezoek aan Canyon de Chelly National Monument stond Monument Valley op het programma. Hier keek ik al maanden naar uit, want Monument Valley is voor mij - al van kinds af aan - dé plek waaraan ik denk bij het woord 'Amerika'. Monument Valley is Amerika volgens het boekje! Na een relatief korte rit vanuit Chinle arriveerde ik bij de Goulding’s Campground: een prachtig gelegen camping, waar veel van onze camperreizigers ook verblijven tijdens hun bezoek aan Monument Valley. Vanaf deze camping heb je een geweldige doorkijk naar het park en kun je in de donkere avonduren bij helder weer genieten van een ongekend mooie sterrenhemel! Maar voordat de avonduren waren aangebroken, heb ik nog een jeeptour met een lokale gids gemaakt door Monument Valley. Het is echt een aanrader om een dergelijke tour te boeken voor je vertrek. Tijdens de rit met de jeep zie je namelijk plekken in Monument Valley waar je op eigen houtje nooit kunt komen!

Mesa Verde National Park - Colorado - Doets Reizen

De volgende stap was Page. Een absolute must-do in Page is het brengen van een bezoekje aan de Antelope Canyon! Deze adembenemend mooie plek is beroemd door de ongekend mooie kleuren die je kunt bewonderen als de lichtstralen van de zon door de smalle slot canyon schieten. Vanuit Page vervolgde ik mijn weg naar het nationale park dat door velen wordt omschreven als 'het mooiste National Park van Amerika': Bryce Canyon National Park. En wat is het er prachtig! Na Bryce Canyon stond Las Vegas op het programma. De bossen en roodgekleurde rotsen maakten langzaam maar zeker plaats voor uitgestrekte vlaktes. Het aanzicht van Las Vegas in de verte maakte een diepe indruk op me. De stad doemt - bijna als een fata morgana - op uit de eindeloos uitgestrekte woestijn. Na een lange rit parkeerde ik de camper uiteindelijk op het Oasis Las Vegas RV Resort. Vanaf de camping ben ik met een taxi naar The Strip gegaan. Dat was ideaal, want de camper stond veilig geparkeerd op de camping. Toen de avond viel, kon ik zorgeloos genieten van de lichten en shows die Las Vegas nog spectaculairder maken dan overdag! Las Vegas prikkelt werkelijk alle zintuigen. De stad draait 24 uur per dag op volle toeren, waardoor je dag- en nachtritme volledig op zijn kop wordt gezet. Ik zou een aparte blog kunnen schrijven over het geweldige Las Vegas... Maar een beroemd gezegde luidt: 'What happens in Vegas, stays in Vegas!' Dus laat ik het hier maar bij houden...

Antelope Canyon - Page - Arizona - Doets Reizen

Na mijn verblijf in het bruisende Las Vegas verruilde ik de stad voor de natuurlijke omgeving van Lake Isabella in Californië. Ik parkeerde de camper op het Lake Isabella RV Resort. De volgende dag had ik wederom een hele mooie, maar lange rit voor de boeg. Ook wilde ik die dag heel graag een van de meest bijzondere natuurverschijnselen van dichtbij bewonderen: de gigantische sequoia’s in het nabijgelegen Sequoia National Forest! Lake Isabella ligt namelijk aan de zuidrand van Sequoia National Forest. Niet ver van de camping vind je de bijzondere Trail of 100 Giants: een prachtige en bovenal rustige wandelroute, waarbij je oog in oog komt te staan met de woudreuzen. Sprakeloos en met open mond stond ik te kijken toen de eerste sequoia voor me opdoemde! Na een prachtige wandeling met mooie indrukken reisde ik verder naar mijn eindbestemming van die dag: Yosemite National Park. Na een geweldig mooie rit arriveerde ik er aan het einde van de middag, bij het Indian Flat RV Park. Na een enerverende volle dag in Yosemite National Park stond de volgende dag wederom een mooie rit op de planning: de reis naar Lake Tahoe via de Tioga Pass. Deze route is een van de mooiste scenic routes in Californië en is ook voor campers uitstekend te bereizen. De Tioga Pass was werkelijk schitterend en liet mij zien hoe divers het landschap van Yosemite National Park is! Bossen, valleien, rotsen, besneeuwde bergen en prachtige meren wisselden elkaar af. In Lake Tahoe bracht ik - vlakbij de plaats South Lake Tahoe - de nacht door op het Lake Tahoe KOA. Dit prachtige meer ligt op de grens tussen Californië en Nevada. Bossen en besneeuwde bergtoppen omgeven het meer met zijn helderblauwe water. Helaas was mijn bezoek aan Lake Tahoe van korte duur: San Francisco was de volgende stop!

In San Francisco verbleef ik op het Candlestick RV Park. Vanaf deze camping kun je tegen betaling gebruikmaken van een shuttlebus. Deze rijdt dagelijks - op verschillende tijdstippen - op en neer van het Candlestick RV Park naar het centrum. Over San Francisco zou ik een boek kunnen schrijven: zo leuk en mooi vond ik deze stad! Ik noem Fisherman’s Wharf, de kronkelende Lombard Street, de luidruchtige zeeleeuwen bij Pier 39, de Golden Gate Bridge, Union Square en de rinkelende Cable Cars... Alles aan San Francisco is uniek! Eén ding weet ik zeker: ik was hier veel te kort! De volle dag was al bijna voorbij, toen ik besefte dat ik nog lang niet alles van San Francisco had gezien!

San Francisco - California - Amerika - Doets Reizen

Na de laatste nacht in San Francisco stond een relatief korte rit naar Carmel-by-the-Sea op de planning. Via de prachtige Cabrillo Highway, oftewel Highway 1, reed ik langs de spectaculaire kust in zuidelijke richting. Ik genoot volop van de schitterende uitzichten op de Pacific Ocean en de talloze State Beaches en State Parks onderweg! Carmel-by-the-Sea wordt niet alleen gekenmerkt door het prachtige strand, maar ook door het pittoreske centrum, waar neonreclame en hoogbouw uit den boze zijn. Art galleries, restaurantjes en winkeltjes met bijzondere verkoopwaar bepalen het straatbeeld in het centrum van Carmel-by-the-Sea. Hier verbleef ik op de leuke en goed onderhouden camping Carmel by the River RV Park. De volgende ochtend besloot ik met de camper de beroemde 17-Mile Drive te rijden. Dit is een schitterende route om te rijden, met onderweg niet alleen uitzicht op riante villa’s en exclusieve golfbanen, maar ook op bijzondere natuur, zoals zeeleeuwenkolonies en de beroemde Lone Cypress. Na de 17-Mile Drive ben ik via de Highway 1 verder gereden in zuidelijke richting, naar Pismo Beach. Het deel van Highway 1 tussen Carmel-by-the-Sea en Pismo Beach is adembenemend mooi en mag dan ook een van de allermooiste scenic routes van Amerika worden genoemd! De spectaculaire uitzichten op de ruige kust, de talloze State Parks en de immense, blauwe Pacific Ocean maken deze route een feest om te rijden!

Big Sur - Highway 1 - California - Amerika - Doets Reizen

Het einde van mijn onvergetelijke camperreis kwam - bij het aanbreken van de volgende dag - alweer in zicht. Malibu stond deze dag op de planning. Deze prachtige badplaats ligt ten noordwesten van Los Angeles, het eindpunt van mijn reis. Eenmaal gearriveerd in Malibu parkeerde ik mijn camper op het Malibu Beach RV Park: een schitterende camping met een adembenemend mooi uitzicht op de Pacific Ocean.

De volgende ochtend ben ik op tijd opgestaan. Het moment van het inleveren van de camper was aangebroken... Met weemoed overhandigde ik de sleutel van de camper aan de vriendelijke medewerker van Road Bear RV. Ik zag hoe 'mijn' camper de wasstraat werd ingereden, waar al het stof en zand - dat de camper tijdens mijn reis had weten te verzamelen - eraf werd gepoetst. Maar voordat ik weer in het vliegtuig stapte, ben ik op eigen houtje nog in de bus gestapt, van Santa Monica naar Hollywood. Een bezoek aan de Hollywood Walk of Fame en het beroemde Chinese Theatre mocht uiteraard niet ontbreken tijdens mijn reis! Nadat ik de glitter en glamour van Hollywood had bewonderd, ben ik met de bus teruggegaan naar Santa Monica. Daar heb ik heerlijk op het strand gewandeld en een blik geworpen op de Santa Monica Pier. En zo heb ik mijn reis afgesloten... Moe maar voldaan keerde ik terug naar mijn hotel. Daar heb ik de laatste nacht heerlijk geslapen, voordat ik met het vliegtuig terugging naar Amsterdam.

Walk of Fame - Hollywood - California - Amerika - Doets Reizen

Bekijk hier alle camper vakanties in zuidwest USA