Vraag

Wat als ik mijn vlucht mis door drukte bij de security op Schiphol

Antwoord:

Een recente uitspraak van de Geschillencommissie Reizen maakt duidelijk dat tijdig ingecheckte reizigers die hun vlucht misten door een te lange wachtrij voor de veiligheidscontrole op Schiphol, hun schade niet op de reisorganisator kunnen verhalen.

In de zaak die aan de geschillencommissie was voorgelegd waren de reizigers tijdig op de luchthaven aanwezig en hadden zij hun koffers op tijd ingecheckt. Door de lange rijen op de airport misten zij echter hun vlucht en spraken de reisorganisator hierop aan.

De geschillencommissie oordeelde dat de incheck van de bagage het startpunt van de pakketreis was, maar was van oordeel dat er geen sprake was van een van een non-conformiteit, d.w.z. 'het niet of niet goed uitvoeren van de reisdiensten die deel uitmaken van de pakketreis'.

Het traject tussen bagage-incheck en de gate is volgens de commissie geen onderdeel van de uitvoering van de reisdiensten en valt dus buiten de verantwoordelijkheid van de reisorganisator.

Conclusie

Voor de reisbranche is dit een belangrijke uitspraak. Weliswaar is door de ANVR vanaf het begin van de Schipholproblematiek de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid bij gemiste vluchten als gevolg van de drukte afgewezen, maar dit wordt nu ondersteund in een uitspraak van de Geschillencommissie. Uiteraard blijft van belang dat een reiziger bij een gemiste vlucht een beroep kan doen op de hulp en bijstand, waarbij de organisator alles in het werk zal stellen om de reisovereenkomst zo goed mogelijk te laten verlopen met een andere vlucht. De klant kan zijn schade bij Schiphol claimen. De termijn voor indiening is echter inmiddels verlopen.

Bericht van Maandag 12 december 2022 door de ANVR. 


Relevante veelgestelde vragen


Staat je vraag er niet tussen? Stel je vraag via één van de onderstaande contactmethodes.